Ekonomi

Türk mühendis insansız denizaltı yapmaya odaklandı

Türkiye’nin ilk ve tek denizaltı modernizasyon ihracatında Pakistan’ın Agosta 90B Sınıfı denizaltılarından ikincisi teslim edildi. Pakistan’daki faaliyetleri gören birçok ülke Türkiye ile temas kurmaya başladı.

Türkiye’nin ilk ve tek denizaltı modernizasyon ihracatına ilişkin açıklamalarda bulunan STM Savunma Teknolojileri Mühendislik ve Ticaret AŞ Genel Müdürü Özgür Güleryüz, Türk mühendisleri tarafından tasarlanan denizaltının hem Deniz Kuvvetleri’ne hem de dost ve kardeş ülkelere satışını değerlendirdiğini belirtti. .

Proje 2016’da başladı

Güleryüz’ün verdiği bilgiye göre proje, 2016 yılında Pakistan Donanması’nın ihalesiyle başladı.

Fransız yapımı Agosta 90B Sınıfı denizaltıların yarı ömür modernizasyonu için açılan ihaleyi üretici firmaya karşı kazandıklarını belirten Güleryüz, projeye 2. ve 3. denizaltıların da dahil edildiğini bildirdi.

İlk denizaltı Nisan 2021’de teslim edildi

İlk denizaltıyı Nisan 2021’de teslim ettiklerini, ikincisini Aralık 2022’de devreye aldıklarını kaydeden Güleryüz, şunları kaydetti:

Bu proje bizim için gerçekten çok önemli. Üreticiye karşı kazandığımız bir ihale. Yurtdışında pek örneğini göremezsiniz. Üreticiler dışında bu yetkinliğe sahip çok fazla firma yok. Bu denizaltı modernizasyonu ile STM, denizaltı konusundaki yetkinliğini kanıtlamış oldu. Yerli ve milli birçok firmanın bizimle birlikte ihracat yapmasına kapı araladık. Bu tarz, platformları ve denizaltıları olan ülkeler için bir ifade haline geldi. Çünkü STM, üretici dışında, yurt dışında, Pakistan’da kapsamlı bir modernizasyon gerçekleştirdi. 3. denizaltı için çalışmalarımız yoğun bir şekilde devam ediyor. Denizaltı gibi çok ileri teknoloji içeren stratejik bir alanda ülkemizin ilk mühendislik ihracatıdır. 50’ye yakın taşeron firmamız var. Bu proje ile hepimiz için yeni bir kapı açıldı.

“Son denizaltı iki yıl geçmeden teslim edilecek”

Son denizaltıyı 2 yıl geçmeden teslim etmeyi planladıkları bilgisini veren Güleryüz, bazı sistemlerin yenilenerek güncellendiğini ve 20 yaş civarındaki denizaltılarda kapsamlı bir modernizasyon gerçekleştirildiğini anlattı.

Sistemlerin değerli kısmı yerli firmalar tarafından geliştirilmektedir.

Güleryüz, değişen tüm sistemlerde en son teknolojiler kullanılarak denizaltıların günün gereksinimlerine uygun hale getirildiğine dikkat çekerek, elektronik harp, savaş yönetim sistemi, sonar sistemleri, sensörler gibi sistem ve ekipmanların denizaltılara entegre edilerek çok değerli bir donanıma sahip olduğuna dikkat çekti. bir kısmı ASELSAN, HAVELSAN gibi yerli firmalar tarafından geliştirildi. dile getirildi.

Türkiye’nin denizaltısı STM500 için çalışmalar sürüyor

STM’nin denizaltı teknolojilerine yönelik yol haritasına değinen Güleryüz, Ay Sınıfı denizaltıların modernizasyonunun 2015 yılında tamamlanarak teslim edildiğini, Preveze Sınıfı denizaltıların ise modernizasyon çalışmalarının devam ettiğini vurguladı.

Reis Sınıfı denizaltılar yapım aşamasında

STM500 denizaltısının tasarımlarının devam ettiğini belirten Güleryüz, şunları söyledi:

Detay tasarımını bitirmek üzereyiz ama dayanıklı teknenin test üretim faaliyetlerine 2022 Haziran ayında başladık. Çalışmalarımız yoğun bir şekilde devam ediyor. STM500’ü ete kemiğe büründürmek için elimizden geldiğince yavaş ve başarılı bir şekilde ilerliyoruz. Agosta örneğinde olduğu gibi tüm faaliyetlerin ihracata kapılarımızı araladığını düşünüyoruz. Pakistan’daki faaliyetleri gören birçok ülke ile temaslarımız devam ediyor. Referans olarak görüyorlar. Benzer platformlara sahip olan ve yarı ömür modernizasyonuna ihtiyaç duyan birçok ülke ile denizaltı modernizasyonu konusunda çalışabileceğimizi düşünüyoruz. Modernizasyon için yüksek beklentilerimiz var. STM500 ile ülkemiz bir de yerli-milli denizaltıya sahip olacak. Bundan sonra sadece modernleşme ile yurt dışında kalmayacağız. STM500 ile ülkemiz mühendisleri tarafından tasarlanan ve olabildiğince yerli-milli sistemler içeren denizaltıyı hem Deniz Kuvvetlerimize hem de dost ve kardeş ülkelere satma imkanı yaratabileceğimizi düşünüyoruz.

“İnsansız denizaltı da gündemde”

Denizaltının mühendislik açısından çok yüksek teknoloji içeren çok kompleks bir sistem olduğunu vurgulayan Güleryüz, şöyle konuştu:

Bu yetkinliğimizi sonuna kadar kullanarak hem modernizasyon faaliyetlerinde hem de tasarım ve yapım faaliyetlerinde ağır bir misyon üstlenmek istiyoruz. Sadece insan platformlarıyla kalmayacağız. İnsansız denizaltılar da gündemde, oldukça aktif ve başarılı olabilen platformlar. Bu konularda da çalışmalarımız ve Ar-Ge faaliyetlerimiz devam etmektedir.

dedim.

pamukovaajans.com.tr

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu